12. (2014) Sardinie

Datum expedice: 23.8. - 30.8.2014

Na moři: 23.8. - 30.8.2014

Přístav: Portisco, Sardinie (Itálie)

Loď: L ART DE LO (L'Art de Ló) (Oceanis 373 kajuty, 1 WC, 6+2, ročník 2013), Kiriacoulis Yachting, LOA: 11,13 m, BOA: 3.92 m, 21,34 kW

Upluto: 132 Nm

Posádka: To míno (skipper), Marčello, JáraMíla, Luky, Ivan

Rovněž ke zhlédnutí: TrasaFotkyVidea, Komiks

Do jedné řeky vstoupíš i třikrát

Ostrov Korsika je naší partičce poměrně známý, neboť jsme zde podnikli již 2 naše výpravy - 3. v roce 2006 (kdy jsme vyplouvali z Itálie a obepluli jsme celý ostrov) a 8. v roce 2010 (to jsme pro změnu vyplouvali z francouzské pevniny a na této výpravě vzniklo legendární kinematografické veledílo "Po stopách kapitána Kakájava"!). A jelikož jsme si Korsiku i dost oblíbili, tak jsme se rozhodli ji navštívit i potřetí - tentokráte však s "lehčí oklikou přes Sardínii" :-).

Cílem výpravy bylo vyplout ze severovýchodního pobřeží Sardinie, navštívit ostrov Budelli, překrásné souostroví La Maddalena, rozeklané Illes Lavezzi, korsický klenot Bonifacio a dále dle aktuální situace. Tentokrát byla výprava zaměřena více objevitelsky než sportovně, takže jsme plánovali uplout méně mil (i s ohledem na to, že oblast není tak rozsáhlá), ale o to více si to užít! :-D.

Yachtmeni - 12. expedice, SardinieYachtmeni - 12. expedice, Sardinie

Po časně ranním vstávání, ranním letu z Prahy a pozdně ranním přestupu ve Vídni jsme v sobotním poledni stanuli na horké italské půdě ostrova Sardinie. Do maríny v Portiscu jsme dorazili lehce po poledni (nakonec se všemi našimi bágly :-), dali si lehký oběd s místním vínečkem a někdy kolem třetí hodiny odpolední jsme zahájili proces přebírání naší letošní jachtičky s názvem L'ART DE LO (moderní Oceanis 37 z roku 2013). Vzhledem k mládí jachty bylo závad poskrovnu a kolem šesté jsme byli s převzetím jachty hotovi (to víte, stále jsme v Itálii… :-o). Mezitím část výpravy uskutečnila nezbytný “skromný” nákup a po kompletním nalodění jsme mohli s pomalu končícím dnem vyrazit vstříc našim letošním dobrodružstvím.

Pro naše první noční kotvení jsme si vybrali zátoku Golfo Pevero, kam jsme se západem slunce po uplutí 10 nm úspěšně dorazili. Po vydatné zdravé večeři a troše toho místního vínka jsme se uložili k zaslouženému odpočinku, abychom nabrali síly na první celý den plný plachtění.

Na větrné hůrce

Typickým prvkem konce 1. a celého 2. dne byl - VÍTR. A to dosti silný… V noci Yachtmenům spícím na palubě kvílela ukrutná meluzína a přes den jsme nárazově měli vítr přes 35 uzlů! Výsledkem čehož byly vlny, větrno a v kokpitu poměrně vlhko… A jeden z nováčků letošní výpravy, jehož žaludek si na houpání ve vlnách zvykal pouze postupně, nastolil své motto prvních dní této výpravy: "NEHOUPAT!!!" :-D.Nicméně nejsme z cukru a zbytek posádky si plavbu v pořádném větru a vlnách pořádně užil :-).

Yachtmeni - 12. expedice, SardinieYachtmeni - 12. expedice, Sardinie

Odpoledne jsme na oběd zakotvili u ostrova Caprera v zátoce Cala Portese, abychom uskutečnili lehký úvodní šnorchling. V podvečer jsme se pak přesunuli k pevnině Sardinie a na noc jsme zakotvili u Capo D'orso, kde jsme v paprsích nádherného západu slunce a se sklenkou dobrého italského vína uzavřeli účet ultra-větrného dne: 15 uplutých mil a hejno nakrmených rybiček ("nehoupat!!!" :-D)).

--------------------

Zpravodajství 3. dne

Třetí den jsme začali nádherným východem slunce a velkým vědeckým objevem (viz naše předchozí novinky), načež jsme se přesunuli do La Maddaleny, kde jsme provedli drobný nákup. Další naší destinací byl ostrov San Stéfano a na odpolední šnorchlování jsme zakotvili u ostrova Spargi.

Po vydatném nasolení se jsme podnikli závěrečnou přeplavbu k našemu oblíbenému ostrovu Budelli, o kterém jsme před časem psali v souvislosti s jeho prodejem a jeho překrásnou růžovou pláží. Ale navečer jsme u něj jen zakotvili a jeho návštěvu si necháme na zítřek.

Závěrečný účet 3. dne: 15 nm, 5 lahvinek vína, něco Diplomatica a velmi příjemně strávený den :-)

----------------------

Medúzí invaze

Vody poblíž ostrova Budelli ukázaly se býti “lehce” zamořenými medúzami a to druhem talířovka svítivá - který je velmi žahavý… :-/. Když jsme šli do vody, viděli jsme v okolí lodi nějaké 2-3 kousky, ale o pár minut později jsme jich napočítali již několik desítek (úplná invaze! :-o)

Na vlastní kůži to bohužel vyzkoušel kapitán Tomíno, jenž dostal bolestivý zásah do ruky (proto ten jeho sveřepý výraz v obličeji…). Navíc odmítl alternativní způsob léčby pomočením postiženého místa, tak snad mu zabere konvenční léčba :-)

------------------------

Zpravodajství 4. dne

Čtvrtý den jsme započali “žahavým dobrodružstvím” u ostrova Budelli a davy lodí a oplocená růžová pláž nás donutili tento ostrov opustit dříve, než jsme původně plánovali.

V poklidném tempu a v mírném větříku jsme se přesunuli k ostrovům Lavezzi, kde jsme strávili celý den koupáním, šnorchlováním a část posádky i výstupem na místní nejvyšší skálu (díky tomu jsme dnes upluli pouze 10 nm). Pozdě odpoledne jsme se přesunuli na opačnou stranu hlavního ostrova, abychom zde zakotvili na noc.

Lehká večeře, chutné sardinské vínečko, spousta veselých “historek z natáčení” a před námi je další příjemný vlahý večer :-). A zítra nás čeká návštěva Bonifacia a potápění u vraku u pobřeží Korsiky.

P.S.: Na fotce je hlavní ostrov Lavezzi a v pozadí Korsika.

------------------------

Zpravodajství 5. dne

Pátý den jsme započali nečekanou artistickou vložkou, při které jsme počastovali francouzské designéry jachtařské firmy Benetau dosti peprnými výrazy. Oni sice vytvořili moc hezké schody z kokpitu do podpalubí, ale jaksi pozapomněli na antiskluzovou úpravu, takže bylo jen otázkou času, kdy někdo ty schody vezme hopem. A stalo se tak právě dnes ráno - kdy jeden nejmenovaný člen naší posádky tyto schody sjel a to rovnou po zádech :-/. Naštěstí se vše obešlo jen bolestivými zhmožděninami, které čas zahojí :-).

Po tomto eskamotérském kousku a snídani jsme v solidním větříku kolem 30 uzlů vyrazili k pobřeží Korsiky - konkrétně k malebnému městečku Bonifacio. Zde jsme prohlídkou, kávičkou a drobným nákupem strávili kus dne, abychom se odpoledne vydali dále na sever kolem pobřeží směrem k vraku letadla (který se chystáme pokořit zítra). V pěkném větříčku stále kolem 30 uzlů jsme si náramně zaplachtili a dosáhli jsme rychlosti skoro 8 uzlů (což je na tuto jachtu slušný počin).

Nakonec jsme zakotvili v zálivu Baie de Figari a po 20 uplutých nm si vychutnáváme zasloužený odpočinek pod nádherným nebem plným hvězd (drže se hesla “hvězdné nebe nad námi a pár lahvinek vína v nás” :-).

-----------------------------

Luxusní potápko

Naši korsickou část letošní výpravy jsme zakončili luxusním potápkem u vraku letadla Vickers Viking 491, který byl v 13 metrech krásně vidět a natočili jsme i (snad) hezká podvodní videa.

Zároveň jsme dosáhli nejzažšího místa naší výpravy, nyní již se budeme vracet na Sardinii.

Zpravodajství 6. dne

Náš šestý, předposlední den, byl ve znamení 3 klíčových událostí.

Nejprve jsme podnikli spektakulární výstup na strážní věž v místě našeho nočního kotvení. Poté jsme se přesunuli dále na SZ podél pobřeží k vraku letadla Vickers Viking 491, kde jsme uskutečnili neskutečné potápko (a už teď se tešíme na sestříhané video podvodních záběrů z GoPro kamery :-). A nakonec jsme se přesunuli z Korsiky zpět na Sardinii, čímž jsme zakončili denní účet uplutými 39 nm.

V posledních denních paprscích jsme zakotvili u Sardinských břehů, konkrétně v zátoce Porto Liscia, kde úspěšně dopíjíme naše zásoby :-)

--------------------------------

Poslední výsadek

Poslední den jsme si spestřili výsadkem na ostrov San Stéfano, kde jsme podnikli výpravu na místní pevnost a naposledy jsme si zašnorchlovali.

V lehkém odpoledni vyplouváme a teď už nás čeká pouze přistání v maríně v Portiscu, kam bychom měli dorazit kolem 19 hod.

Zpravodajství 7. dne

Poslední den naší plavby jsme začali ranním pozorováním dvou delfínů, kteří navštívili zátoku našeho nočního kotvení. Následně jsme se vydali k ostrovu San Stéfano, který jsme se rozhodli trochu prozkoumat. A s ostrovem jsme se rozloučili závěrečným šnorchlováním.

Následně nás už čekal pouze zpáteční přesun do maríny v Portiscu, kde jsme doplnili nádrž a bezpečně přistáli kolem 19 hod a po uplutých 23 nm.

Dopíjíme (tentokráte už vážně) poslední zásoby a trochu se děsíme soudruhů z NDR z vedlejších dvou lodí, kteří vypadají dosti hlučně… :-/ (půlnoc nepůlnoc).

-----------------------------------

Zpátky domů

Za ranního kuropění (nebo možná o trochu později) jsme předali naši loď, opustili jsme marínu a přesunuli se na letiště v Olbii.

To letadlo na fotce ještě není naše, ale již čekáme v předlouhé frontě na check-in, takže po poledni se nám snad podaří se přesunout do Vídně a v podvečer bychom měli být doma (výhoda 3hodinového čekání ve Vídni je, že návazný let do Prahy nám asi vážně neuletí… :-o).

Závěrečný účet 12. expedice

Všechno krásné jednou končí, a tak i 6 statečných Yachtmenů se právě vrátilo z 12. výpravy na Sardinii zpět do své rodné hroudy.

Závěrečný účet výpravy:

6 přeživších a spokojených námořníků
8 navštívených ostrovů
uplutých 132 nm
vypitých 28 lahví vína, 2 plata piveček a nějaký ten rumíček (whisky se nepočítá)
2 drobná zranění bez trvalejších následků (pouze s jedním žahnutím přežitý útok zákařného hejna medůz; jedny sjeté schody (po zádech…))
1 pokořený podvodní vrak letadla
stovky fotek a záběrů ke zpracování
“rozkreslené” materiály na pár dílů komiksu
spousta zážitků v našich myslích :-))
Tímto naše pravidelné zpravodajství z 12. expedice končí. Ale nezoufejte - nadále budeme publikovat novinky z oblasti námořního jachtingu, ať už se týkající přímo nás, Yachtmenů, či “tak nějak všeobecně”.